بررسی مسائل درسی و افت تحصیلی ابتدایی


بررسی مسائل درسی و افت تحصیلی ابتدایی
افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. مهمترین این علت ها عبارتند از:
۱) کند ذهنی که ممکن است عامل وراثتی یا عامل محیطی اثرگذاشته باشد.
۲) از دست دادن یکی از اقوام نزدیک
۳) مشکلات خانوادگی یا متشنج بودن خانواده
۴) نرسیدن ویتامین های کافی به بدن
۵) ایجاد آلودگی های صوتی در منزل یا مدرسه
۶) همنشینی با دوستانی که پایین تر از سطح خودش می باشد
۷) زندگی کردن با افراد غیر از خانواده خودش...


۸) خستگی ناشی از رفت و آمد به مدرسه ۹ مزاحمت مداوم یکی از همکلاسی ها
۱۰) از بین بردن اعتماد به نفس و کوچک شمردن دوستان یا اولیای خود دانش آموز
۱۱) برخورد نامناسب اولیا مدرسه یا دانش آموز
نداشتن بیان شیوای معلم. در این میان سه عامل وراثتی یا محیطی، کمبود یکی از والدین و از بین بردن اعتماد به نفس تاثیر بیشتری در این مساله دارند که در ذیل آن ها را بررسی می کنیم:

 عامل وراثتی یا محیطی:
عامل وراثتی، ژنتیکی و خدادادی است اما عامل محیطی ناشی از مواردی مانند ضربه خوردن سر، تشنج کردن و سقوط از بلندی می باشد. در برخورد با این نوع دانش آموزان معلم ابتدایی می تواند کمک حال بچه باشد. عقب مانده ذهنی را معلم می تواند با رفتار خوبش جذب کلاس و درس کند، حتی با محبت کردن چون این دسته از دانش آموزان هم در خانواده و هم در مدرسه بی محبتی دیدند. تنها راه مدارا کردن با این دانش آموزان است با محبت کردن می توان ارتباط عاطفی معلم و دانش آموز را به وجود آورد آن موقع دانش آموز تمام و کمال به حرف معلم گوش می دهد. یکی دیگر از راه کارها این است که از آن ها به اندازه توانایی خودشان انتظار داشته باشیم.
مثلا اگر بهره هوشی دانش آموزی ۶۵ است نباید انتظار نمره ۱۸ ۱۷ را از او داشته باشیم. هر نمره ای که این دسته از دانش آموزان کسب می کنند اگر با تلاش گرفته شود، جای تقدیر دارد حتی اگر کم باشد. معلمان باید از دانش آموزان کند ذهن سوال هایی را بکنند که می دانند قادر به جواب دادن به آن هستند تا بدین گونه اعتماد به نفسشان بیشتر شود. برای اینکه یک دانش آموز کندذهن در کلاس موفق باشد معلم سه اقدام را باید انجام دهد.

ـ پذیرش دانش آموز
ـ محبت کردن
ـ تشویق کردن .
ممکن است یکی سوال کند که با این دانش آموز ناهنجار باید چگونه برخورد کرد در پاسخ می گوییم که اگر فرزند خودمان همین وضعیت را داشت چه کار می کردیم، باید فرض کنیم فرزند خودمان است و آنگونه با وی رفتار کنیم. به خاطر همین باید رفتار مادرانه بکنیم تا نتیجه اش را ببینیم. اینگونه دانش آموزان اگر در خانواده و مدرسه محبت نبینند گرفتار محبت های کاذب می شوند و آن موقع کار سخت و دشوار می گردد.

از دست دادن یکی از والدین:
این عامل ضربه بزرگی برای دانش آموز است. اگر دانش آموز پدر نداشته باشد تمام رفتارها و حرکات پدر را الگو قرار می دهد و یا از نظر عاطفی چون پدر کمتر در منزل حضور پیدا می کند، بچه ها تشنه پدران هستند. اگر این نعمت را خدا یک دفعه از فردی بگیرد خلاء روانی به وجود می آید، بچه همیشه به دنبال گمشده اش می باشد ولی هرگز پیدا نمی کند. اگر گمشده فرزند مادر باشد، کار بدتر می شود چون مادر مدیر خانه و نظم دهنده به امورات منزل می باشد. از همه مهمتر از نظر تربیتی پوششی و خوراک و... مادر مسوول است و اگر مادر نباشد در یادگیری اختلال عمیق به وجود می آید.

اعتماد به نفس :
دیگر از مواردی که لازم به توضیح است اعتماد به نفس است. اگر معلمی به دانش آموز ضعیف مدام بگوید تو می دانی تو بهترین هستی، از چشم هایت مشخص است که تصمیم گرفتی درس بخوانی، دانش آموز مسیر خود را عوض می کند و شاید در آینده درس خوان تر از دیگران باشد. معلم در برابر دانش آموز که درسش ضعیف است باید تمام ترفندهایی که به ذهنش می رسد را به کار بندد مثلا او را تشویق زبانی کند یا به او جایزه دهد و یا حتی با جواب دادن کمترین پاسخ سر را به معنی رضایت تکان داده تا دانش آموز تشویق شود. همچنین می تواند با مسوولیت دادن به او مثلا انتخابش به عنوان نماینده کلاس یا بهداشت یا سرگروه درسی و تکالیفی یا به عللی به دفتر فرستادن، اعتماد به نفس او را بیشتر کند تا شاید آن افت تحصیلی جبران شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد