آیت الله جوادی آملی:اگربه مردم راست نگوییم از دین خارج می شوند/جریمه های دیرکرد بانکی حرام است



آیت الله جوادی آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از  چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و گفت: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز.

 این مرجع تقلید  در دیدار با رئیس بانک مرکزی با گرامیداشت ایام ارتحال امام(ره)، و قیام خونین 15خرداد اظهار داشت: اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل یاد بگیریم و حقیقتا به آن عمل کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «امام راحل معرفت‌شناسی خاصی نسبت به اسلام داشت» تصریح کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دو ستون خیمه اسلام را دین و درک حضور مردم می‌دانستند و رابطه مردم و فقیه را به رابطه امت و امام تبدیل کردند.

وی با اشاره به این‌که «کدام انقلاب هرهفته میلیون‌ها جمعیت را تحت نماز جمعه به صحنه می‌آورد» خاطرنشان کرد: حضور مردم ستون محکم خیمه اسلام است و امام راحل به این مسئله بسیار تاکید داشت.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که «اگر در سوگ امام راحل ناله می‌کنیم برای این است که ما را از زمین به آسمان رساند» ، تصریح کرد: اکثر مردم فطرت خوبی دارند، اما اگر به مردم راست نگوییم و از این جامعه کج ببینند، از دین خارج خواهند شد و مردم عمل مسئولان را می خواهند و اگر اختلاس و بی نظمی مشاهده کنند، از نظام اسلامی ناامید می‌شوند.

وی افزود: مال در فرهنگ دین و قرآن ستون است و به همین دلیل است رهبری بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

وی گفت: ملتی که جیبش و دستش خالی باشد فقیر محسوب می‌شود؛ چراکه پویا نیست، فقیر به معنای گدا نیست؛ فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که دستش خالی باشد، ویلچری است و قادر به ایستادگی نیست. با ملت ویلچری نمی‌توان نه شرقی و نه غربی گفت و اصول زیر سوال می‌رود، ملتی که جیبش خالی است اهل املاق می‌شود ؛ از طرفی اشتغال و ازدواج نیز کاهش یابد مشکلات دوچندان می‌شود.

جوادی‌آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از املاق و چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و افزود: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز؛ همواره توجه داشته باشیم که با شعار نمی‌توان استقلال کشور را حفظ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه وی با بیان این‌که «امروز برخی سرقت‌های علنی را در تهران و شهرستان‌های کشور مشاهده می کنیم که نشان دهنده بازگشت به دوران جاهلیت است»، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و ده درصد امکانات طبیعی دنیا را در اختیار داریم؛ اما آن چه داریم اختلاس کردن و دروغ گفتن است.

وی با تاکید بر این‌که «بانک‌ها باید به مردم کمک کنند تا از منابع طبیعی کشور استفاده صحیح صورت گیرد و به شکوفایی در عرصه‌های مختلف برسیم»، افزود: اگر نتوانیم به مردم خدمت صادقانه کنیم عند الله مسئول هستیم.

وی با تاکید بر این‌که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بند است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود.

جوادی‌آملی تاکید کرد: تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است.

وی با اشاره به این‌که «ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی‌کند»، گفت: جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که «جامعه با گذشت و عطوفت اداره می‌شود»، تصریح کرد: بانک‌ها منابع خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.