wap در اثر ارتباطات

مقدمه :

امروزه به دلیل وابستگی شدید کاربران متحرک به دستگاههای قابل حمل_  جهت تماس کاربران به یکدیگر ، دسترسی به یکدیگر و دستیابی به دفتر آدرس _ شاهد گسترش روزافزون انواع تلفنهای سلولی ، پی جو و دستگاههای دیجیتالی شخصی (PDA) می باشیم تا جایی که حمل این دستگاهها در حد در دست داشتن ساعت مچی ، حمل کیف دستی یا به همراه داشتن دسته کلید  ضروری و طبیعی به نظر می رسد . در ضمن نسخه های جدید دستگاههای بی سیم یا Handset ها به کاربران امکان می دهند تا فارغ از زمان و مکان پیامهای email خود را ارسال و دریافت کرده ، از آخرین اخبارو بازار بورس آگاه شده و به سرور وب دست یابند.

یکی از مهمـترین فناوریهایی که فرصتـهای بی نظـیری را در اختـیار کاربران متحرک قـرار می دهد پروتکل برنامه بی سیم یا WAP – استانداردی جهت به کارگیری ارتباطات و برنامه های سرور/ سرویس گیرنده بی سیم – می باشد . بنابر محاسبات شرکت داده های بین المللی (IDC) ، تعداد Handset های مجهز به WAP از99 میلیون در انتهای سال 2000 به 3/1 بیلیون تا سال 2004 خواهد رسید .

هم اکنون بسیاری دیگر از شرکتهای فروشنده نیز در کنار شرکتهای Handset ، توسعه WAP و پشتیبانی از تجارت موبایل را دربرنامه اهداف خود قرار داده اند . مایکروسافت قصد دارد سیستم عامل برنامه WAP ای تحت عنوان Mobile Informaton 2001 Server را روانه بازار نماید و تا آخر امسال Microsoft Exchange Server را در اختیار سرویس گیرندگان WAP قرار خواهد داد . در صورتیکه شرکت شما کاربران متحرکی دارد ، حتماً این مقاله را که به معرفی پروتکل WAP ، معماری و به کارگیری مدلها می باشد ، خواهد پرداخت ، مطالعه کنید .

مبانی WAP :     

       نخستین بار در ژوئن 1997 چهار شرکت پیشرو تحت عناوین Ericson ، Motorola ، Nokia و Open Wave Systems ( phone.com&unwired planet  سابق ) با هدف ایجاد تکنولوژی جدیدی تحت عنوان WAP  و انتقال داشته های اینترنتی به دستگاههای موبایل وبی سیم به هم پیوستند . در دسامبر 1997 ،4 شرکت فوق الذکر به منظورمعرفی WAP به عنوان پروتکل استاندارد وتشویق دیگر شرکتها به عضویت در توسعه این استاندارد گروه WAP را تشکیل دادند و بدین ترتیب 400 شرکت به عضویت گروه WAP در آمدند .

       پس از انتشار نخستین نسخه WAP در آوریل 1998 گروه دو نسخه دیگر را نیز منتشر کرد . نسخه جاری که به عنوان WAP1.2 شناخته می شود در نوامبر 1999 منتشر شده است و در حال حاضر گروه WAP در حال توسعه WAP دیگری  در تاریخ ژوئن 2000  می باشد .

 WAP به شما اجازه می دهد تا از دستگاههای بی سیم مجهز به به WAP جهت تبادل داده ها با سرورهای اینترنتی سیم دار استفاده کنید . سیستمهای بی سیم در مقایسه با سیستمهای سیم دار عموماً دارای صفحات کوچکتر ، قدرت پردازش کمتر ، حافظه کمتر ، قابلیتهای ورودی محدودتر و بالاخره تماسهای شبکه ای کندتر ( معمولاً بین 9.5kbps تا 19.2kbps ) می باشند . جهت ورود به اینترنت ،

کاربر یک URL( به عنوان مثال http:www.acm.com ) را وارد دستگاه WAP – که از WAP جهت ارسال URL به دروازه WAP استفاده می کند – می نماید .

       Gateway پس از دریافت درخواست آن را به URL مبتنی بر http معتبر تبدیل می کند . پس از کنترل سرور DNS جهت یافتن آدرسهای IP مرتبط با URL توسط دروازه ، دروازه WAP از طریق اینترنت یا شبکه IP درخواست http URL را به سرور دارای وب ارسال می نماید .

       سرور مبدأ با درخواست دریافتی از دروازه به صورت یک درخواست HTTP معمولی رفتار می کند و از HTTP جهت برگرداندن اطلاعات درخواستی با فرمت html استفاده می کند . html دارای overhead ( سربار ) بیشتری جهت انتقال کارآمد بر روی نسل جاری تماسهای بی سیم – با پهنای باند پایین تر و کم قدرت تر – می باشد . WAP از ساده ترین و کارآمدترین زبان نشانه گذاری تحت عنوان زبان نشانه گذاری بی سیم یا WML استفاده می کند . پس از دریافت اطلاعات مبتنی بر HTTP ، دروازه محتوای html را تبدیل به WML می نماید تا بدین وسیله دستگاه WAP قادر به درک متن باشد . دروازه حتی از قابلیت رمزنگاری WML به فرمت compact binary که سبب کاهش اندازه بسته می شود – برخوردار است . حال دروازه از WAP جهت ارسال محتوا به دستگاه موبایل استفاده می کند که به نوبه خود محتوا را رمزگشایی و تفسیر کرده و آن را در ریز پیمایشگر دستگاه به نمایش می گذارد .

       WAPGateway دارای سه نقش کلیدی در اجرای درخواست سرویس گیرنده WAP به محتوای وب می باشد . نخست آنکه سبب ترجمه پروتکل بین سرویس گیرنده WAP و سرور HTTP می گردد . دوم آنکه سبب تبدیل فرمت محتوا از HTML به WML تحت عنوان Format Transcoding می گردد و سوم آنکه تونل ایمنی ، جهت انتقال داده بین سرویس گیرنده WAP و سرور وب فراهم می سازد . برخی از شرکتهای فروشنده از WAPGateway تحت عنوان سرور proxy یاد می کنند چرا که سبب اتصال ترافیک WAP و وب می گردد .

معماری WAP :

       WAP مجموعه ای است از پروتکلهای ارتباطاتی بی سیم با معماری لایه بندی ای مشابه مدل شبکه تماسهای اینترنت سیستم باز (OSI) شرکت استاندارد بین المللی (ISO) . مدل ISO OSI دارای 7 لایه می باشد . اما چنانچه در جدول ذیل مشاهده می نمایید WAP دارای 6 لایه است . شایان ذکر است که هر یک از این لایه ها از عملکرد خاصی برخوردارند و جهت تبادل WAP به صورت کامل با لایه بالایی و پایینی خود در تعاملند . به عنوان مثال زمانی که سرویس گیرنده WAP درخواست URL ای را به دستگاه WAP ارسال می کند ، دستگاه درخواست موجود در لایه آغازین برنامه را پزدازش کرده و پس از عبور آن از لایه های دیگر ، درخواست را به Gateway بر روی لایه شبکه می فرستد .

       اجازه دهید نگاهی بر لایه های WAP داشته باشیم :

 

WAE

Application Layer

WSP

Session Layer

WTP

Transaction Layer

WTLS

Security Layer

WDP

Transport Layer

پروتکلهای سرویسهایی همچون : GSM,GDMA,MA,CDPD

Physical Layer

 

       محیط برنامه بی سیم (WAE) درلایه برنامه حاوی 6 جزء اصلی است : میکروپیمایشگر ، WML,WML Script,WTA ، پروتکل Push over the air(OTA) و پروتکل Push Access (PAP) .

       میکروپیمایشگر به مانند پیمایشگرهای معمولی ، درخواستهایی را ارائه می دهد و نتایجی دریافت می کند . آنگاه نتایج را تفسیرکرده و آنها را بر روی صفحه نمایش یعنی دستگاه WAP نمایش می دهد . میکروپیمایشگر حاوی هر دو تفسیر WML و WML Script می باشد . WML نیز به مانند HTML اطلاعاتی در مورد نحوه فرمت کردن و نمایش داده ها در اختیار می گذارد . WML تا حد زیادی از XML مشتق می شود . WML Script به مانند جاوا منطق برنامه نویسی برنامه ها را فراهم می کند .

       شایان ذکر است که برخی ریزپیمایشگرها علاوه بر WML از HTML و Handheld Device Markup Language (HDML) استفاده می کنند . HDML اصلاح شده HTML می باشد که توسط Open wave توسعخ یافته است و تا پیش از ظهور WML ، غالباً در تلفنهای سلولی مورد استفاده قرار می گرفت . به عنوان مثال Mobile Explorer Microsoft از html پشتیبانی کرده و Open Wave Up Browser از HDML پشتیبانی می کند .

       جهت دریافت تماسها به هنگام پیمایش و جستجو ، WTA خصایص تلفنی را به WAP اضافه می کند . Push OTA و PAP به سرورهای مبدأ مجهز به WAP اجازه می دهد تا از طریق WAP Gateway اطلاعات را به سرویس گیرنده های WAP ارسال کند .

       در لایه نشست ، پروتکل نشست بی سیم (WSP) یک سری خدمات Session برای تبادل داده ها میان سرویس گیرنده WAP و WAP Gateway یا سرویس گیرنده WAPو سرور مبدأ که از WSP پشتیبانی می کنند ، ارائه می دهد . WSP هر دو مدل سرویس connection-oriented و connectionless session را ارائه می نماید . connection-oriented session بر روی پروتکل حمل بی سیم (WTP) که در بالای پروتکل دیتاگرام بی سیم (WDP) لایه بندی شده است اجرا می شود . سرویس connectionless session نیازی به WTP ندارد و بر روی WDP اجرا می شود . لایه WTLS ، سرویسهای مجوزدهی اختیاری و رمزنگاری را برای هر دو نشست فراهم می سازد .

       WTP خدمات گردش کار را فراهم می سازد و با استفاده از اطلاعات و ارسال مجدد ، از موفقیت عمل انتقال اطمینان حاصل می کند . WTP از سه کلاس گردش کار استفاده می کند :

-        درخواست یک طرفه غیر معتبر ( کلاس 0 )

-        درخواست یک طرفه معتبر ( کلاس 1 )

-        در خواست دو طرفه معتبر ( کلاس 2 )

در گردش کار کلاس 0 زمانیکه فرستنده پیامی را به گیرنده می فرستد ، گیرنده نمی تواند پیام را تأیید کند و فرستنده هم منتظر تأیید نمی ماند . شما می توانید از گردش کارکلاس 0 در شبکه پی جویی معمولی که تضمینی بر دریافت کلیه پیامها توسط پی جوها ندارد استفاده کنید .

      در گردش کار کلاس 1 گیرنده به هنگام دریافت پیام ، فرستنده را تأیید می کند . فرستنده می تواند در صورت عدم دریافت تأیید ، مجدداً پیام را منتقل کند . شما می توانید از گردش کار کلاس 1 در شبکه های پی جویی بهتر که تضمینی بر دریافت کلیه پیامهای ارسالی توسط پی جوها دارند استفاده کنید .

      در گردش کار کلاس 2 ، گیرنده به پیغام فرستنده پاسخ می دهد یا اینکه نتایج را درخواست می کن . زمانیکه فرستنده نتیجه را دریافت می کند ، می بایست گیرنده را تأیید کند . درصورتیکه فرستنده نتیجه ای دریافت نکرد فرستنده مجدداً درخواست خود را ارسال می کند . در صورتیکه گیرنده هم پس از ارسال نتیجه پیامی دریافت نکرد ، مجدداً نتیجه را ارسال می کند . شما می توانید از گردش کار کلاس 2 در شبکه تجاری بی سیم که نیازمند اعتبار بالایی است استفاده کنید .

      شبکه های بی سیم از امواج رادیویی جهت انتقال داده استفاده می کنند . شبکه های بی سیم نسبت به شبکه های سیم دار آسیب پذیرتر بوده  و به محافظت بیشتری نیاز دارند . WAP با در اختیار گذاشتن WTLS سبب امنیت داده های خصوصی و ارائه مجوز سرویس گیرنده در سرور بین سرویس گیرنده های WAP و Gateway می گردد . WTLS مشتق از IPTLS یا Secure Sockets Layer (SSL) است لکن ساده تر و کارآمدتر از TLS و SSL می باشد . WTLS ا زمجوز PKI ( ساختارکلید عمومی ) جهت مجوزدهی سرویس گیرنده ها و WAPGateway ها به هم و رمزنگاری و امضای دیجیتالی داده ها استفاده می کند . مجوزهای WTLS می توانند به صورت مجوزهای X.509 یا ریز مجوز باشند که کوچکتر و ساده تر از X.509 می باشد .

      گروه WAP ، WAP را جهت اجرا بر روی هر شبکه بی سیمی همچون سیستم جهانی ارتباطات متحرک (GSM) ، دسترسی چندگانه تقسیم کد (CDMA) و داده پاکت دیجیتالی سلولی (CDPD) طراحی کرده است . WAP با استفاده از WDP به این مقصود دست می یابد .

      این امر سبب ایجاد یک رابط دائمی به لایه های بالاتر گشته و باعث می شود WAE,WSP,STP و WTLS مستقل از فرستنده ها عمل کنند . توسعه دهندگان برنامه بی سیم می توانند برنامه را توسعه داده و آن را برروی هر سیتم WAP ای به کار بگیرند . ضمناً WDP سبب بخش بندی بسته و سرهم کردن مجدد آنها ، شناسایی خطای داده و تصحیحات لازم می گردد .

به کارگیری WAP :

     

WAP با اقبال قابل توجهی از سوی شرکتهای صنعتی مواجه گردید . هم اکنون شرکتهای فروشنده گوشیهای دستی همچون اریکسون ، میتسوبیشی ، موتورلا، نئوپوینت و نوکیا یا تلفنهای مجهز به WAP ای را روانه بازار کرده و یا در صدد ارائه آن هستند .

       حاملین بی سیم و تأمین کنندگان خدمات همچون AT&T wireless و BT Cellnet خدمات WAP ای را به شرکتها و مشتریان ارائه می دهند .برخی از سایتهای خبری اصلی و موتورهای جستجو همچون اخبار BBS و Yahoo با استفاده از WML از WAP پشتیبانی می کنند . مشتریان می توانند از طریق تأمین کننده خدمات خود و با استفاده از تلفنهای سلولی مجهز به WAP به این سایتها دست پیدا کنند . برخی فروشنده های برنامه ها و سیستم عاملها همچون مایکروسافت و سان مایکروسیستم با توسعه سیستم عاملهای کاربردی WAP درصدد دستیابی بهتر به محیط ارتباطی WAP برآمدند .

       هم اکنون اغلب سازمانهای IT نیازمند به کارگیری خدمات WAP برای کاربران متحرک خود می باشند . 4 مدل اصلی کاربردی WAP عبارتند از :  دو ردیفه ، سه ردیفه ، چهار ردیفه و پنج ردیفه . مدل دو ردیفه متشکل است از سرویس گیرنده های WAP و سرور همه منظوره که با توجه به استانداردهای WAP و اینترنت اقدام به ارسال داده ها می کنند . سرویس گیرنده WAP و سرور از WTLS جهت ایجاد یک تونل ایمن دوطرفه ( به منظورتبادل داده ها ) استفاده می کنند . به هر جهت می بایست یادآور شد که طراحی و به کارگیری HTML و WML به موازات هم در یک سرور امکان پذیر نیست .

       مدل سه ردیفه در مقایسه با حالت دو ردیفه ، با سرور مبدأ موجود کاری نداشته و WAPGateway را بین سرویس گیرنده WAP و سرور مبدأ قرار می دهد . WAPGateway تأمین کنده سرویس WAP ، کار پردازش امنیتی ، تبدیل پروتکل و Transcoding فرمت را بر عهده دارد و تنها کاری که شرکت کاربر می بایست انجام دهد آن است که به عضویت تأمین کننده سرویس WAP درآید . و از معایب این مدل ، آسیب پذیری امنیتی است . مدل سه لایه ای از WTLS جهت ایمن کردن ارتباطات میان WAPGateway و سرور مبدأ استفاده  می کند . به هنگام انتقال داده ها از شبکه سیم دار به شبکه بی سیم ، WAP Gateway می بایست آن را از یک پروتکل امنیتی رمزگشایی کرده و به پروتکل امنیتی دیگر رمزنگاری کند . مطمئن باشید که تأمین کننده خدمات WAP دارای کنترل امنیتی شدیدی است .

       و به جای اینکه تونل WTLS را تا WAPGateway سرویس دهنده بکشد ،آن را به سرویس گیرنده WAP محدود کند . این مدل 4 ردیفه کنترل بهتری بر روی امنیت تماسهای WAP بین شرکت و سرویس گیرنده هایش فراهم می کند . WAPGateway شرکت می بایست دارای مزیت انتقال کد WAP به WEB باشد چرا که تونل WTLS به Gateway شرکت ختم می شود .

       در مدل چهار ردیفه یک WAPGateway ویژه ، داده های پایگاه داده ها ، پیام دهی ، برنامه نویسی و دیگر برنامه ها را تبدیل به WML می نماید . WAPGateway شرکت داده های WML در بسته های IP را که توسط TLS ایمن شده است را به Gateway تأمین کننده خدمات ارسال می کند . Gateway تأمین کننده خدمات بسته های IP را به بسته های WAP تحت امنیت WLS تبدیل می کند . لذا مدل 4 ردیفه هم از آسیب پذیری امنیتی ای مشابه مدل 3 ردیفه برخوردار است . سرور اطلاعات موبایل یک Gateway برنامه ای است که در شبکه شرکت بین WAPGateway تأمین کننده خدمات و سرور مبدأ شرکت قرار گرفته است .

سرور اطلاعات موبایل :

سرور اطلاعات موبایل ، سیستم عامل مایکروسافتی است که برای پشتیبانی از برنامه های بی سیم طراحی شده است . این سیستم عامل بر روی سرور 2000 اجرا شده و اجازه دستیابی دستگاههای WAP به سرورهای شرکتی .NET همچون سرور تبادلی ، مایکروسافت IIS را فراهم می سازد . بنابر برنامه ریزیهای انجام گرفته ، نخستین نسخه سرور اطلاعات موبایل امسال به بازار عرضه خواهد شد و به صورت دو ویرایش به بازار خواهد آمد :1. Enterprise Edition 2.Carrier Edition . شرکتها از Enterprise Edition برای مجهز کردن ویندوز و برنامه وب به WAP استفاده می کنند . کاربران متحرک و تأمین کنندگان سرویسها از Carrier Edition که در برگیرنده کلیه خصایص enterprise می باشد استفاده می کنند .

       مایکروسافت سرور اطلاعات موبایل را به همراه برنامه Outlook Mobile Access منتشر نموده است . Outlook Mobile Access صرفاً از ریزپیمایشگرهای WML پشتیبانی می کند . لکن سیستم عامل سرور Mobile Information Server هم از ریز پیمایشگرهای HTML و هم HDML پشتیبانی می کند . Outlook Mobile Access از پروتکلهای push wap ، push OTA و PAP پشتیبانی نمی کند بلکه بالعکس از پروتکل بی سیم Short Message Service (SMS) استفاده می کند .

       علاوه بر این سرور اطلاعات موبایل به همراه برنامه ای تحت عنوان Outlook Mobile Manager نیز وارد بازار شده است . Outlook Mobile Manager بدون وجود Mobile Information Server برروی صفحه تصویر Outlook ظاهر می شود . Outlook Mobile Manager از SMTP جهت ارسال اطلاعیه به دستگاههای بی سیمی که دارای آدرس Email هستند استفاده می کنند . حتی می توانید از آن جهت کنترل پیامهای email ، ورودیهای تقویم ، قراردادها و کارها استفاده کنید . مایکروسافت هم اکنون در حال همکاری با شرکتهای telecom همچون اریکسون و Qualcomm می باشد تا بدینوسیله بتواند برنامه سرور اطلاعات موبایل را بر روی برنامه های بی سیم بیشتری پیاده کند .

نحوه عملکرد:

جهت به کارگیری سرور اطلاعات موبایل به همراه Outlook Mobile Access می بایست از مدل 4 ردیفه یا 5 ردیفه استفاده کنید . در مدل 4 ردیفه  سرویس گیرنده موبایل WAP ، درخواست WAP را به WAPGateway تأمین کننده خدمات شما ارسال می کند و پس از ترجمه درخواست به HTTP آن را به سرور اطلاعات موبایل شما ارسال می کند . برای دور ماندن ارتباطات WAPGateway سرور تأمین کننده خدمات به سرور اطلاعات موبایل شما می توانید سرور اطلاعات موبایل را در منطقه غیر نظامی اینترنت (DMA) قرار دهید .

       سپس سرور اطلاعات موبایل از طریق WAPGateway تأمین کننده خدمات درخواستی برای مجوزهای کاربری به سرویس گیرنده WAP می فرستند . سرویس گیرنده نام و کلمه عبور خود را از طریق WAPGateway به سرور اطلاعات موبایل می دهد . سرور اطلاعات موبایل AD(Active Directory) سرویس گیرنده را تأیید می کند .

       سرور اطلاعات موبایل از دو نوع مجوز پشتیبانی می کند . 1. درخواست به ایجاد حساب کاربری AD جداگانه برای دسترسی از راه دور بی سیم از طریق MIS . 2.مجوزهای Native از حساب کاربری AD استاندارد استفاده می کنند ، لکن سرویس گیرنده ها نمی توانند بدون داشتن ماشین ویندوز سیم دارد کلمه عبور خود را تغییر دهند .

       پس از تأیید مجوز کاربری توسط سرور اطلاعات موبایل ، سرور درخواست HTTP WAP را مبدل به درخواست HTTP-DAV کرده و آن را به سرور تبادلی ارسال می کند .سرور تبادلی یک پاسخ HTTP-DAV به سرور اطلاعات موبایل که پاسخها را به WML تبدیل می کند ارسال می نماید و از طریق WAPGateway آن را برای سرویس گیرنده ارسال می کند . جهت ایمن سازی ارتباطات می بایست از تأمین کننده خدمات بخواهید تا از WTLS بین سرویس گیرنده و Gateway ها و TLS یا SSL بین Gateway ها و سرور اطلاعات موبایل شما پشتیبانی کند .

هر زمان ، هر کجا ، هر دستگاه :

حال که با مفاهیم پایه WAP و سرور اطلاعات موبایل (MIS) آشنا شدید می توانید اقدام به ایجاد شبکه مجهز به WAP کنید . جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد WAP به سایتهای مربوطه مراجعه نمایید . با مجهز شدن شبکه به WAP ، کاربران متحرکتان می توانند هر کجا ، هر زمان و از هر دستگاهی به داده های شرکت دست پیدا کنند .

 

 

اصطلاحات

PDA: Personal Digital Assistant

کامپیوتر جیبی سبک وزنی که برای انجام عملیاتی شبیه کارهای شخصی ( مانند تقویم ، دفترچه یادداشت ، با نک اطلاعاتی ، ماشین حساب ) طراحی شده است . مدلهای پیشرفته تر آن دارای خصوصیات چند رسانه ای هستند . بسیاری از دستگاههای PDA به جای صفحه کلید یا ماوس از یک قلم یا دستگاه اشاره گر استفاده می کنند ، اگرچه برخی یک صفحه کلید بسیار کوچک را پیشنهاد داده اند که با تماس از طریق قلم یا دستگاه اشاره کننده عمل می کند . برای ذخیره داده ها ، PDA به جای دیسک گردان برقی از حافظه ثابت استفاده می شود .

URL:Uniform Resource Locator

آدرسی برای یک منبع روی اینترنت . URL توسط مرورگرهای وب برای مشخص کردن تابع اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد . مشخصه URL قراردادی را برای دسترسی به منابعی مانند مشخه صفحه جهانی وب یا FTP برای ایستگاه FTP ، نام سرویس دهنده ای را مورد استفاده قرار می دهد که روی آن منابعی ( مانند ///www.whitehouse.gov ) تقسیم می شود و مسیر منابع html  را مشخص می کند .

HTTP: Hypertext Transfer Protocol

پروتکل سرویس گیرنده /سرویس دهنده که برای دستیابی به اطلاعات شبکه جهانی وب به کار می رود .

DNS Server:

کامپیوتری که پرس وجوهای مربوط به DNS را پاسخ می دهد . سرویس دهنده DNS  یک بانک اطلاعاتی از کامپیوترهای میزبان  و آدرسهای IP آنها را نگهداری می کند .

Gateway:

دستگاهی که شبکه ها را با به کارگیری پروتکلهای ارتباطاتی گوناگون به همدیگر متصل می کند تا اطلاعات از یکی به دیگری عبور کند . این دستگاه ارتباطاتی ، هم اطلاعات را منتقل می کند و هم آن را به شکل سازگار با پروتکلهای مورد استفاده شبکه گیرنده تبدیل می کند .

HTML: Hypertext Markup Language

نوعی زبان کامپیوتری است . این زبان برای مستندات شبکه جهانی وب مورد استفاده قرار می گیرد . html کاربردی از SGML است که برچسبهایی را برای علامت زدن عناصر متنی و گرافیکی درون یک نوشته به کارمی برد تا به مرورگر وب بگوید که آنها را به کاربر چگونه نمایش دهد و چگونه باید به اعمالی از کاربر مانند فعال سازی یک ارتباط به وسیله فشار ماوس یا کلید پاسخ دهد . HTML2.0  توسط  Internet Engineering Task Force تعریف شده وشامل ویژگیهایی از html است که برای مرورگرهای وب عمومیت دارد . این نسخه همانند نسخه سال 1995 اولین نسخه html می باشد که به طور گسترده در شبکه جهانی وب به کار می رود . html در آینده توسط کنسرسیوم شبکه جهانی وب توسعه داده خواهد شد . HTML3.2 آخرین استاندارد پیشنهادی بوده و ویژگیهای استاندارد ابتدای سال 1996 را تحت پوشش دارد . بیشتر مرورگرهای وب به ویژه Netscape و IE برچسبهای HTML بیشتری را نیز نسبت به استاندارد کنونی تشخیص می دهند .

Binary Format:

هر فرمتی که داده ها را در شکل 8 بیتی بسازد . از فرمت باینری معمولاًبرای معرفی کد شیء یا داده در یک جریان انتقال استفاده می شود .

ISO: Internal Organization for Standardization

انجمن جهانی متشکل از کشورهای گوناگون که هریک توسط سازمان اصلی استاندارد خود نمایش داده می شوند . برای نمونه ، ANSI برای ایالات متحده آمریکا ، ISO استانداردهای همگانی برای ارتباطات و تبادل اطلاعات را تدوین می کند . مدل ISO/OSI یکی از مدلهای ارائه شده توسط ISO می باشد که استانداردهایی را برای محاوره کامپیوترهای متصل به شبکه های ارتباطاتی تعریف می کند .

Application Layer:

 بالاترین لایه استانداردها در مدل OSI . لایه کاربرد دربرگیرنده سیگنالهایی است که کار مفیدی برای کاربر انجام می دهند ، نظیر انتقال فایل یا دستیابی راه دور به یک کامپیوتر ، برخلاف سطوح پایین تر لایه ها که تبادل داده بین انتقال دهنده و دریافت کننده را کنترل می کنند .

Session Layer:

لایه نشست جزئیاتی را مورد پردازش قرار می دهد که باید با دو دستگاه ارتباطی سازگار باشد .

Transaction:

فعالیت مستقل یک سیستم کامپیوتری مانند وارد کردن سفارش مشتری یا به روز درآوردن اقلام انبارداری . گردش کارها معمولاص در ارتباط با مدیریت بانک اطلاعاتی ، ورودی سفارش و دیگر سیستمهای مستقیم قرار دارند .

Transport Layer:

این لایه برای استانداردسازی ارتباطات کامپیوتر به کامپیوتر است . لایه حمل یک لایه بالاتر از لایه شبکه بوده و مسئولیت کیفیت و صحت تحویل اطلاعات را برعهده دارد و در بین کارهایی که دراین لایه انجام می شود ، کشف خطا و تصحیح آنها را می توان نام برد .

Physical Layer:

نخستین و پایین ترین لایه برای استاندارد کردن ارتباط کامپیوتر به کامپیوتر . لایه فیزیکی به صورت سخت افزاری است و با تمام جنبه های برقراری ارتباط و تعمیر و نگهداری پیوند فیزیکی بین کامپیوترها سر و کار دارد . از ویژگیهای لایه فیزیکی می توان کابل کشی ، سیگنالهای الکتریکی و ارتباطات مکانیکی را نام برد .

GSM: Global System for Mobile Communication

نوعی استاندارد سلولی دیجیتالی که در بیش از 60 کشور جهان استفاده می شود . سیستم های Trial GSM در آمریکا راه اندازی شده بودند .

CDMA:Code Division Multiple Access

شکلی از تسهیم که در آن فرستنده ، سیگنال را کدبندی می کند و به این منظور از یک توالی شبه تصادفی استفاده می کند که دریافت کننده نیز آن را دانسته و می تواند از آن برای رمزبرداری سیگنال استفاده نماید . هر توالی تصادفی متفاوت ، با یک کانال ارتباطی متفاوت مرتبط است . شرکت موتورولا از این ویژگی برای تلفنهای سلولی دیجیتالی استفاده می کند .

CDPD: Cellular Digital Packet Data

یک استاندارد بی سیم که انتقال داده دو جهته پاکتی 19.2 kbps را روی کانالهای تلفنی سلولی موجود فراهم می کند .

Java Script:

زیر مجموعه ای از زبان جاوا که توسط شرکت netscape ابداع شد و ارتباطات ضعیفی با جاوا دارد . با و جود این java script یک زبان شیء گرای کامل نیست و در مقایسه با جاوا از نظر عملکرد ضعیف است زیرا قابلیت کامپایل شدن را ندارد . برنامه های کاربردی فوری و اصلی و توابع را می توان با java script به صفحات وب اضافه کرد ، اما تعداد و پیچیدگی توابع واسطه ای برنامه نویسی کاربردی موجود ، کمتر از مشابهش در جاوا است . نوشتن برنامه های java script که همراه با برنامه های html صفحه وب اضافه می شود ، معمولاً به میزان قابل توجهی از نوشتن برنامه های جاوا به ویژه برای بنامه نویسان نوآموز ساده تر است .

Telephony:

تکنولوژی تلفن ، تبدیل صدا به سیگنالهای الکترونیکی ، مخابره آن به یک مکان دیگر و برگرداندن آن به صدای اولیه که با استفاده از سیمهای اتصال دهنده یا بدون آنها انجام می شود .

Connection oriented :

در ارتباطات ، مربوط است به روشی از انتقال داده که مستلزم ارتباط مستقیمی بین دو گره روی یک شبکه یا روی چند شبکه است .

Connectionless :

در ارتباطات ، مربوط است به روشی از انتقال داده که در آن نیازی به ارتباط مستقیم بین دو گرده در یک شبکه یا بین چند شبکه وجود ندارد . اینگونه ارتباطات متکی به عبور پاکتهای داده یا مسیردهی آنها می باشند . هر پاکت در برگیرنده یک آدرس مبدأ و مقصد است .

SSL : Secure Sockets Layer

استاندارد پیشنهادی ، که توسط مخابرات netscape برای تأسیس کانال مخابراتی امنیتی ابداع شد تا مانع از تفسیر اطلاعات مهم مانند شماره کارت اعتباری شود . هدف اولیه این استاندارد ، توانایی ایجاد امنیت معاملات مالی الکترونیکی در شبکه جهانی وب می باشد . اما این استاندارد برای کار با دیگر سرویسهای اینترنت طراحی شده است .

PK: Public Key

 یکی از دو کلید عمومی پنهان سازی شده . کاربر می تواند آن را برای استفاده عموم آزاد کند و از آن برای به رمز درآوردن پیغامهایی که به کاربران دیگر می فرستد ، استفاده کند و همچنین برای از رمزخارج کردن امضای رقمی به کاربر .

IETF: Internet Engineering Task Force

سازمانی که مسئول بررسی مشکلات فنی موجود در اینترنت و ارائه راه حلها به IBM می باشد . این سازمان توسط IESG مدیریت می شود .

IIS: Internet Information Server

 نرم افزار سرویس دهنده وب از شرکت مایکروسافت که از پروتکل انتقال فوق متن برای تحویل مستندات شبکه جهانی وب بهره می برد . این نرم افزار، عملکردهای متنوع امنیتی را ترکیب کرده و در اختیار سیستم Gopher و سرویس دهنده های ftp قرار می دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد